بهترین کلینیک نوروفیدبک سیاوش عطایی در کرج:فعالیتهایی برای مهارتهای زبانی در دوره پیش دبستانی کودکان با اختلال اتیسم
برای برخی کودکان اتیسم، زبان ممکن است محدود شده باشد به نام اشیاء یا دیگر موقعیت های غیر عملکردی. بسیاری از این کودکان در حال تکرار جملات و کلماتی اند که شنیده اند.
در این کودکان، مکانیسم گفتار تا اندازه ای در جایگاه خود قرار دارد ولی در واقع استفاده از زبان برای ارتباط به درستی صورت نمیگیرد. به همین منظور میتوان با استفاده از ایده های زیر به تقویت و بهبود عملکرد گفتاری در کودکان نائل شد
➕ کلام آهنگین
الگوها و اصوات شعرگونه و ترانه های کودکانه میتواند برای طیف اُتیسم بسیار مفرح و مفید فایده باشد. جملات و عبارات آهنگین و موزون میتواند به کودک برای عملکرد بهتر در موقعیت ها کمک کند.
➕ دیگر فعالیتی که برای بهبود عملکرد ارتباطی مهم است درگیر شدن با مجموعه موقعیتهایی است که در آن کودک نیاز پیدا می کند به درخواست کمک.
کودکان پیش دبستانی در این طیف میتوانند به طور تقریبی بی نیاز از غیر باشند و بتوانند نیازهای فعلی خود را برآورده سازند مانند گرفتن و بدست آوردن اسباب بازی.
با کمی دوراندیشی میتوان موقعیتهایی که ممکن است کودک در آنها نیاز به کمک پیدا کند را پیش بینی کرده و رفع نیاز به کودک را در آن موقیعت به وی آموزش دهیم. در ادامه چند گام برای کمک به کودک در جهت استفاده از زبان برای برآورده ساختن نیازها ارائه می شود.
💧لیستی از چیزهایی که کودک آنها را می خواهد بطور منظم و طبقه بندی شده تهیه نمایید. این آیتمها می تواند شامل اسباب بازی های مورد علاقه، ویدئو ها، موزیک ها، تجهیزات، کتابها، خوراکی ها، یا اشیاء باشد. نقطه ای در اُتاق را مشخص کنید که کودک به آن نمی تواند دسترسی داشته باشد ولی در دیدرس او باشد. یکی از آیتمها را در آن مکان قرار دهید و سپس صبر کنید تا کودک به آن توجه کند. به او الگویی ارائه کنید تا متوجه شود چگونه درخواست کند مانند گفتن این جمله “می توانید به من کمک کنید؟” از کودک بخواهید کلمات را بعد از شما تکرار کند و پس از تکرار کودک شیءمورد درخواست را در اختیار وی قرار دهید.
آیتمی دیگر را در آن مکان خاص قرار دهید و منتظر شوید کودک آن را ببیند. در برخی مواقع ممکن است کودک اصلاً متوجه آیتم نشود و به همین خاطر لازم است چندین بار این آیتم را تکرار کنید تا کودک اُتیسم متوجه آیتم گردد و آن را از شما درخواست کند یا مانند مرحله قبل به او الگو داده شود. سپس این فعالیتها را در موقعیت های غیر شبیه سازی شده مانند فروشگاه یا سوپر مارکت نیز انجام دهید.
در برخی کودکان در طیف اُتیسم به ویژه آنهایی که اُتیسم سطح بالا محسوب می گردند مشکلات گفتاری عمده و فراوانی مشاهده نمی گردد. در حقیقت بسیاری از آنها مجموعه لغات بسیار خوبی هم دارند. ولی با اینحال ممکن است هنوز برخی از این کودکان در جنبه های کاربردی و اجتماعی زبان مشکلاتی داشته باشند.
behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir