بهترین گفتاردرمانی در کرج:عوارض فشارخون بالا

بهترین گفتاردرمانی در کرج:عوارض فشارخون بالا

فشارخون فشاری است که خون ، موقع عبور از رگ های خونی به دیواره آنها وارد می کند. نوسانات فشارخون طبیعی اند. مثلاً فشارخون وقتی استراحت می کنید یا خوابیده اید افت می کند، وقتی فعالیت یا ورزش می کنید بالا می رود؛ اما اگر فشار خون بالا باقی بماند طبیعی نیست.

گردآوری – نبض ما

قلب مانند یک پمپ طراحی شده است که خون را در داخل بدن ما به گردش در می آورد. خون از طریق شریان ها به عضلات و اندام های ما پمپ می شود. پمپ ها از طریق تولید فشار کار می کنند. به عبارت ساده تر، تولید فشار بیش از حد، باعث وارد آمدن فشار به خود قلب و عروق می شود. این حالت می تواند باعث نارسایی قلبی و یا پاره شدن یکی از سرخرگ ها شود.

فشار خون بستگی به ترکیبی از دو عامل زیر دارد:

قلب با چه فشار و نیرویی خون را در داخل بدن به گردش در می آورد.

شریان ها به چه میزان تنگ یا سفت شده باشند.

فشارخون بالا زمانی رخ می دهد که خون مجبور باشد با فشاری بیشتر از داخل سرخرگ ها حرکت کند. این مورد یک بیماری طبی وخیم است که “هیپرتانسیون” نیز نامیده می شود. این بیماری باعث می شود قلب شما فشار کاری بیشتری تحمل کند.

علل فشار خون بالا

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:

فشار خون اولیه: در ۹۰ تا ۹۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، علت مشخصی وجود ندارد. این نوع فشار خون را فشار خون اولیه می نامند که به صورت تدریجی بعد از چندین سال به وجود می آید.

ادامه مطلب  دکتر رضا کلباسی تخصص جراحی دهان، فک و صورت در کرج

فشار خون ثانویه: ۵ تا ۱۰ درصد بقیه ی موارد فشار خون بالا تحت شرایط و علل زیر ایجاد می گردند. این نوع از فشار خون بالا را فشار خون ثانویه می نامند که ناگهانی ایجاد می شود و نسبت به نوع اولیه، فشار خون شدیدتری را سبب می شود. شرایط گوناگون و مصرف داروهای مختلف می توانند منتهی به فشار خون بالا شوند که عبارت هستند از:

مشکلات کلیوی

* تومور غده فوق کلیه

* نقص مادرزادی قلب

* داروهای خاصی مانند داروهای جلوگیری از بارداری، داروهای ضد احتقان، داروهای مُسکنی که به صورت آزاد فروخته می شوند و برخی داروهای تجویزی دیگر.

* داروهای غیر قانونی مانند کوکایین و آمفتامین.

علائم فشار خون بالا

یکی از بزرگترین مشکلات فشار خون بالا این است که به ندرت باعث بروز علائم می شود. با این وجود خون دماغ و قرمزی صورت می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد.

فشارخون بالا می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • سردرگمی
  • کما

فشارخون بالا

عوارض فشار خون بالا

۱- تصلب شرایین

فشارخون بالای کنترل نشده، منجر به ضخیم شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی دیواره سرخرگها می شود. رسوبات چربی با احتمال بیشتری بر روی این دیواره های سفت می نشینند و مجرای درون سرخرگ را باریکتر می کنند. اگر یک لخته خون تشکیل شود و در یک سرخرگ تنگ شده خونرسانی کننده قلب گیرکند و آن را مسدود نماید، منجر به حمله قلبی می شود. اگر این سرخرگ که با لخته خون دچار انسداد شده است، خونرسانی مغز را برعهده داشته باشد، سکته مغزی ایجاد می شود. ممکن است فشار خون بالا با پاره نمودن رگهای خونرسان مغز، سبب بروز سکته مغزی خونریزی کننده نیز شود.

ادامه مطلب  بهترین کلینیکهای تخصصی مغز و اعصاب l دکتر فلج مغزی و سکته مغزی l دامنه (شهر)

۲- بزرگی و نارسایی احتقانی قلب و ادم ریه

افزایش فشارخون سبب می شود که قلب تحت فشار بالاتری کار کند. با گذشت زمان، عضلات قلب ضخیمتر و سفتتر شده و فلب بزرگ و ضعیف گردند. با تضعیف این عضلات، قلب نارسا شده، خون را با کارآیی کمتری پمپ نموده و احساس ضعف و خستگی ایجاد می شود و یا ممکن است خون به ریه ها پس زده شود و ادم ریوی ایجاد کند.

۳- آنوریسم آئورت و سایر عروق

فشار خون بالا می تواند یک قسمت از دیواره سرخرگ آئورت را گشاد و متسع نماید. این حالت آنوریسم آئورت نامیده می شود که در صورت عدم درمان ممکن است کشنده باشد.

۴- آسیب کلیه

کلیه، مواد زاید خون را فیلتر نموده و دفع می کند. اگر رگهای کلیه ضخیم شده و آسیب ببینند، ممکن است کلیه به تدریج نارسا شود و منجر به تجمع مواد زاید در خون شود.

۵- آسیب چشم

فشار خون بالا ممکن است منجر به خونریزی مویرگها در چشم شود. این حالت که “رتینوپاتی” نامیده می شود در نهایت ممکن است سبب کوری شود. این عارضه در افراد مبتلا به دیابت بیشتر دیده می شود.

با درمان موثر فشار خون بالا ، کاهش چشمگیر میزان ابتلا و نیز مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و سکته های مغزی امکان پذیر می باشد، بویژه می توان:

  • میزان بروز سکته مغزی را ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش داد.
  • میزان بروز حمله قلبی را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد.
  • میزان بروز نارسایی قلبی را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.
ادامه مطلب  کلینیک درمان اختلالات یادگیری کرج مهرشهر خیابان شهرداری فرعی پیچک – سیستم آموزش آنلاین گروه آموزشی گفتار توان گستر

از لحاظ اپیدمیولوژی  از هر ده مرد، چهار نفر و از هر ده زن، سه زن دچار فشار خون بالا هستند. در سنین بالای ۶۰ سال این رقم به دو نفر از هر سه نفر می رسد و در حدود یک سوم از کسانی که دچار چنین وضعیتی هستند تحت درمان نمی باشند و سلامتی آنان در معرض خطر است.

پایین آوردن سریع فشار خون بالا

لوهون سن، متخصص طب چینی، طب فشاری چین باستان را یکی از بهترین روش ها برای کاهش فشار خون می داند.
مطالب پیشنهادی
در اینجا ما به شما ٢ روش ماساژ ساده، که جریان خون در بدن را تحریک و موجب کاهش فشارخون می شود، معرفی می کنیم

فشار خون

نقطه ۱ – ۲
این ۲ نقطه در واقع یک خط را تشکیل می دهند که از پشت غضروف گوش به قسمت استخوان مرکزی گردن کشیده شده و برای انجام ماساژ، به آرامی با نوک انگشتان خود این خط را لمس کرده و این روش ماساژ را ده بار در هر دو طرف سر تکرار کنید.
نقطه ۳
این خط از صورت شروع و در نقطه ای هم سطح با لاله گوش و به فاصله نیم دور اینچ از گوش به سمت بینی امتداد پیدا می کند که باید این خط را برای یک دقیقه به آرامی فشار دهید.
این روش به شما کمک می کند تا فشار خون بالا شما کاهش پیدا کند اما این به معنای آن نیست که این بیماری به طور کامل درمان شده و باید با رعایت دستورات پزشک عوامل خطر را کاهش و سلامتی خود را حفظ کنید.

درمان فشار خون بالا

تغییر در عادت های بهداشتی می تواند به کنترل یا کاهش  فشارخون شما کمک کند. پزشک شما ممکن است توصیه های زیر را داشته باشد:

ادامه مطلب  کلینیک درمان اختلالات یادگیری کرج فردیس شهرک ناز فرعی زارع – سیستم آموزش آنلاین گروه آموزشی گفتار توان گستر

تغذیه سالم

مصرف غذاهای پرنمک مثل کنسروها و غذاهای آماده را قطع کنید،

از ادویه و چاشنی ها و آب لیمو به جای نمک استفاده کنید.

گوشت های چرب ( مثل گوشت قرمز) و فرآورده های شیر کامل ( مثل بستنی و کره ) را کمتر مصرف کنید.

میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و فرآوردهای شیر کم چرب را بیشتر مصرف کنید.

ورزش

سعی کنید اکثر روزهای هفته- ترجیحاً تمام روزها- ۳۰ دقیقه ورزش ملایم انجام دهید. فعالیت هایی انتخاب کنید که لذت بخش باشند مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، یا باغبانی.

دارو

با پزشک خود در مورد داروهای مورد نیاز مشورت نمایید.

علاوه بر داروهایی که به طور معمول از طرف پزشکان تجویز می‌شود، راه‌های مختلفی هم هست که با رعایت آنها می‌توانید به کنترل این بیماری کمک کنید؛مثلا داروهای گیاهی مانند …

درمان گیاهی فشار خون بالا

فشار خون بالا (high pressure) زمانی ایجاد می‌شود که فشار خون در دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول افزایش پیدا کرده باشد. افرادی که دچار فشار خون بالا هستند،توجه داشته باشند که حتما با مراجعه به پزشک آن را کنترل کنند.

کنجد

کنجد گیاهی است یکساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگ‌های کنجد بیضی، باریک و نوک‌تیز است.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه‌های کوچکی است که دانه کنجد نامیده می‌شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است. وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.درحال حاضر،چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کنجد در دنیاست.این گیاه دارای پروتئین و ویتامین‌های B,D,E و لسیتین است.مقدار روغن آن در حدود ۵۰درصد است.روغن کنجد مرکب از ۷۰درصد اسیدهای چرب اشباع نشده – مانند اولئیک اسید – و لینوئیک اسید و مقدار کمی اسید چرب اشباع شده – مانند اسید پالمتیک – است.ترکیبات تشکیل‌دهنده کنجد سبب کاهش فشارخون می‌شود.

ادامه مطلب  اسم و آدرس بهترین و نزدیکترین کلینیک تخصصی کار درمانی کرج درنهر رستم

زیتون

از ماده‌ای تلخ به نام اولئوروپئین سرشار بوده و حاوی مقداری اسید چرب و عناصری مانند نیتروژن،فسفر،کلسیم،منیزیم و مواد قندی است.بهترین زمان جمع‌آوری برگ‌های زیتون،زمان گل‌دادن گیاه یعنی اردیبهشت ماه است.دم ‌کرده برگ زیتون،داروی خوبی برای پایین‌آوردن فشارخون است.۲۰ عدد برگ زیتون را داخل ۳۰۰ گرم آب ریخته و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید؛سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.از همان گیاهی تهیه می‌شود که شاخ و برگ آن را در طبخ غذا استفاده می‌کنیم.

تخم کرفس

تخم‌های کرفس که خیلی ریز هستند – از گل‌های این گیاه تهیه شده و رنگ قهوه‌ای سیر و بوی قوی و خوشایندی دارند.تخم کرفس در طول قرن‌های متمادی،در سراسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است.برخی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد.این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که این عنصر نیز فشار خون را پایین می‌آورد. برای تهیه چای از تخم کرفس،مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و قبل از خوردن،بگذارید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خوب دم بکشد و روزی ۲ فنجان میل کنید.

اگر باردار هستید،از مصرف این گیاه بپرهیزید.تخم کرفس گیاه طبی بی‌خطری است اما این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از آن به عنوان ادرار آور استفاده‌کنید،ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا مواد و داروهای ادرارآور می‌توانند پتاسیم بدن شما را – که ماده مقوی و ضروری‌ای است – دفع کنند. همچنین تخم کرفس را که مستقیما از مزرعه می‌چینید مصرف نکنید.اغلب تخم‌ها که به قصد تکثیر گیاه به فروش می‌رسند،آغشته به مواد شیمیایی‌اند و نباید مصرف شوند.

ادامه مطلب  بهترین کلینیکهای تخصصی مغز و اعصاب l دکتر فلج مغزی و سکته مغزی l دستگرد (برخوار)

جین‌ سینگ

گیاهی که به پادشاه گیاهان بوته‌ای معروف است،در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین،فقط امپراتوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشتند و در دوره‌های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران – به منظور افزایش قوای جسمانی و ذهنی و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی – جایگاه خود را همچنان حفظ کرد.این گیاه دارویی،اثر شگفت‌انگیزی روی تنظیم فشارخون دارد؛؛یعنی کاهش‌دهنده فشار خون درصورت بالابودن آن و افزایش‌دهنده فشارخون درصورت پایین بودن است.خواص دارویی جین‌سینگ، تنها در ریشه این گیاه وجود دارد .

Related posts