لکنت یک پدیده پیچیده روانی حرکتی


لکنت یک پدیده پیچیده روانی حرکتی

پکیج پاسخ به پرسشهای والدین درباره لکنت

لکنت  یک پدیده پیچیده روانی حرکتی است که عمدتاً در دوران کودکی ظاهر می‌شود و معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی، یعنی زمان شروع سخن گفتن، به وجود می‌آید. حدود ۸۰ درصد از کودکانی که دچار لکنت بوده‌اند، تا قبل از سنوات نوجوانی بدون هیچ مشکل تازه‌ای مانند افراد دیگر، به طور طبیعی صحبت می‌کنند. اما لکنت  همچنان یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین اختلالات تکلمی محسوب می‌شود.

**تأثیرات لکنت  در دوران مدرسه:**
سن ۶ و ۷ سالگی، یعنی زمان ورود به مدرسه، یک مرحله حیاتی برای کودکان است. این دوره، زمانی حائز اهمیت است که خصوصیات عاطفی و سازگاری‌های اجتماعی مخصوص خود را دارد. برخی از کودکان، به خصوص کسانی که از نظر عاطفی و اجتماعی برای ورود به مدرسه آمادگی لازم را ندارند، به راحتی ممکن است با چالش‌های لکنت  مواجه شوند.

**تأثیرات لکنت  در دوران بلوغ:**
در دوران بلوغ، با توجه به ویژگی‌های زیستی، روانی و اجتماعی، زمینه مناسبی برای بروز یا تشدید لکنت  نوجوانان فراهم می‌شود. شرایط و ویژگی‌های فردی و اجتماعی در این دوره می‌توانند در تغییر شکل یا تشدید لکنت تأثیرگذار باشند. لازم به ذکر است که لکنت  در پسران به مراتب بیشتر از دختران رخ می‌دهد.

 

پکیج درمانی لکنت بزرگسال

**نسبت جنسیتی در لکنت :**
بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که نسبت لکنت زبان در پسران به دختران حدود ۷۰ درصد به ۳۰ درصد است.

در خاتمه، لکنت  یک پدیده پیچیده است که تأثیرات آن در مراحل مختلف زندگی بسیار گوناگون است. نیاز به بررسی و مداخله دقیق تر، به ویژه با همکاری متخصصان مرکز گفتار توانگستر کرج، امکان پذیر است.

قسمت اول پکیج لکنت

 

ادامه مطلب  کلینیک تخصصی صوت و بلع فردیس – فلکه ۴

 

لکنت یک پدیده پیچیده روانی حرکتی که برخی افراد با آن مواجه هستند. این پدیده به صورت ناگهانی و بدون هشدار قبلی در حرکت صحبت کردن، تنفس و یا حتی حرکت کردن بدن ظاهر می‌شود. این مشکل می‌تواند برای فردی که با آن مواجه است، بسیار محرج و ناخوشایند باشد و بر زندگی روزمره‌اش تأثیر منفی بگذارد.

اصل علت این پدیده هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال، برخی از محققان باور دارند که لکنت نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصب‌شناختی و روانشناختی است. همچنین، عوامل محیطی مانند استرس، فشارهای روانی و تجربیات ناخوشایند نیز می‌توانند در ظهور و تشدید این پدیده نقش داشته باشند.

درمان لکنت معمولاً  با متخصصان  گفتاردرمانی  است. این تیم تلاش می‌کند با استفاده از تمرینات و تکنیک‌های مختلف، گفتار روان را در فرد ایجاد میکنند و همچنین، با آموزش روش‌های مدیریت استرس و آموزش مهارت‌های ارتباطی نیز می‌توانند بهبودی در لکنت ایجاد کنند.

با توجه به اینکه لکنت یک مشکل پیچیده است، نیاز است که فرد مبتلا به آن صبور باشد و به طور مداوم با تیم درمانی خود همکاری کند. همچنین، حمایت و درک از سوی خانواده و افراد نزدیک نیز می‌تواند در فرایند بهبودی کمک کند. با تلاش و همکاری صحیح، افراد مبتلا به لکنت می‌توانند بر آن غلبه کرده و زندگی عادی خود را بهبود بخشند.

نوشته لکنت یک پدیده پیچیده روانی حرکتی اولین بار در گروه گفتاردرمانی آنلاین گفتار توانگستر. پدیدار شد.



Source link

Related posts

Leave a Comment