گفتار درمانی در بزرگسالان
گروه توانبخشی تخصصی گفتار توان گستر بزرگترین مرکز توانبخشی کرج
منشور اهداف مرکز گفتار توان گستر
اهداف گروه توانبخشی تخصصی گفتار توان گستر صرفا در جهت خدمت رسانی هر چه بیشتر و بهتر به افرادی که از درمان کامل مستاصل گشته اند ، در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه می باشد ، و از آنجا که کلیه متخصصان مرکزدارای مدارک عالی و حداقل کارشناسان ارشد این رشته می باشند ، رعایت شان و مقام دانش آموختگان محدود این رشته در سطح کشور ازوظایف ماست،لذا درمرحله پذیرش و درمان درمانجو بسیار سخت گیر هستیم زیرا هدف فقط ارتقا رشته و انجام خدمات بهتر به مراجع است نه اهداف مالی که سبب تنزل شان رشته و دانش آموختگان آن می گردد .
در این مرکز تلاش می شود تا انواع اختلالات گفتار وزبان به صورت کامل و برگشت ناپذیر درمان گردد
از جمله این اقدامات می توان به بهره گیری از تکنیک های ویژه در متحرک سازی تصاویر ثآبت و بی روح کودکان اوتیستیک و میوتیسم The children who choose to stay silent که قادر به بیان حتی یک کلمه بی معنا نیز نمی باشند نام برد تا میل و انگیزه آنان به برقراری رآبطه گفتاری انسانی در آنان تقویت شده و به گفتار دست پیدا نمایند .
بخش نوروتراپی مرکز گفتار توان گستر
نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است ، که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می شود.
این وسیله جزو پیشرفته ترین وسائل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاشهای ناسا (سازمان فضایی آمریکا)در سالهای اخیر است.
نوروفیدبک چیست؟در این روش شما در مقآبل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند .حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید به تنظیم و کنترل آنها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.
درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند ، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی را به شکل یک بازی می بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید ،به این ترتیب شما یادمیگیرید که مثلا در شرایط اضطرآب چگونه می توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطرآب شود .
آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطرآب ،استرس،افسردگی،بیش فعالی کم توجهی، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن،اختلالات خوآب،سوء مصرف مواد،وسواس،صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است.
عوارض جانبی این روش چیست؟ نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد و اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد،فعالیت های کل مغز را کنترل می کند وبهبودی پایدار بیماری را شامل می شود.
چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟ دلیلش این است که در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری ،افزایش خلاقیت،تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند.
به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا ،تیم آث میلان ،بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد ذهنی برای آمادگی مسآبقات از نوروفیدبک استفاده می کنند.
آیا در آمریکا و کشورهای پیشرفته از این روش استفاده می شود؟ در آمریکا بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .
آیا نوروفیدبک در مورد همه بیماریها کاربرد دارد؟ خیر ، نوروفیدبک و بیوفیدبک فقط در مورد بعضی اختلالات کاربرد دارد و تشخیص این موضوع نیز به عهده پزشک معالج می باشد.
موارد کاربرد نوروفیدبک و بیوفیدبک : بیشفعالی/كمبود توجه (ADHD)، اضطرآب (Anxiety)، ناتوانی یادگیری (Learning Disability)،اختلالات خوآب، دردهای مزمن و سردردهای میگرنی، سوءمصرف مواد، افسردگی ، بعضی انواع آسیب و سکته مغزی، سندرم درد و خستگی مزمن و افزایش قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی در افراد سالم.
تکنولوژی virtual reality
نورو بیک : علم جدید ورزش مغز
نوروبیک(neurobic) را تمرین کنید.این سیستم توسط یک استاد در دانشگاه دوک به عنوان یک روش برای شخصی که حواس پنجگانه اش را به روش های جدید در یک روند روزانه استفاده می کند،توسعه یافته است.
بررسی های اخیر بر روی مغز نشان می دهد که روش های جدیدی وجود دارد که می تواند در ترکیب با فعالیت های روزمره ارتباطات مغز را حفظ کرده و رشد دهد .با اتخاذ این راهکارها ممکن است واقعا توانایی مغز خود را در مقآبله با کاهش توانایی های ذهنی افزایش دهید .
باورهای بی شماری در مورد سالخوردگی مغز وجود دارد که عصب شناسان هر روزه ان را تکذیب می کنند به برکت حضور تکنولوژی های جدید دیدگاه سنتی در مورد نحوه ی پیر شدن مغز به سرعت اصلاح می شود شواهد به وضوح نشان می دهد که مغز لزوما در هنگام سالخوردگی در سراشیبی افول قرار نمی گیرد . در سال 1998 تیمی از دانشمندان امریکایی وسوئدی برای اولین بار ثآبت کردند که در مغز افراد بزرگسال نیز سلول های جدیدی تولید می شوند . همچنین بر خلاف باور عموم افت توان ذهنی که بیشتر مردم ان را تجربه می کنند ناشی از مرگ تدریجی سلول های عصبی نیست بلکه حاصل کاهش تعداد و پیچیدگی دندریت ها ست . دندریت ها زوائد سلولی هستند که اطلاعات را مستقیما از دیگر سلول های عصبی دریافت و پردازش می کنند .این فرایند اساس شکل گیری حافظه می باشد . دندریت ها اطلاعات را از اتصالاتی که سیناپس نام دارند دریافت می کنند . چنانچه این اتصالات بطور منظم تحریک نشوند دندریت ها تدریجا تحلیل می روند این امر توانایی مغز را برای انتقال اطلاعات جدید به حافظه و نیز بازیآبی اطلاعات قدیمی کاهش می دهد . مدت های زیادی تصویر بر این بود که رشد دندریت ها فقط در مغز کودک امکان پذیر است . اما شواهد اخیر نشان می دهد که نورن های مسن نیز می توانند برای جبران کسری ها . دندریت ها را برویانند . ازمایشات دیگرنشان می دهد که مدارهای عصبی در مغز بزرگسالان ظرفیت پذیرش تغییرات چشمگیری را دارند – توانایی که دانشمندان تصور می کردند پس از کودکی از دست می رود . به هر حال مغز سالخورد ه نیز دارای رشد چشمگیر و توان ایجاد تغییر در الگوهای ارتباطات سلولی است . کشفیاتی همچون موارد فوق اساس فرضیه ی جدیدی در حوزه ی ورزش مغز است . همانگونه که نرمش و ورزش به شما کمک می کند تا امادگی جسمانی خود را حفظ کنید نوربیک نیز به شما کمک می کند تا امادگی ذهنی خود را حفظ کنید . نوروبیک کمکی به حفظ سطحی یکنواخت از امادگی قدرت و انعطاف پذیری ذهنی هنگام افزایش سن است طی این برنامه با استفاده از حواس مختلف بینایی بویایی لامسه چشایی و شنوایی و نیز هیجانات مغز در معرض تجربیات غیر منتظره و غیر معمول قرار می گیرد . این امر منجر به تحریک الگوهای متنوعی از فعالیت های عصبی می شود . این موضوع خود باعث شکل گیری ارتباطات نورونی بیشتری بین نواحی مختلف مغزی می شود از نتایج دیگر چنین تحریکی تولید فاکتورهای رشد نوروتروفین ها می باشد . نروتروفین ها موادی هستند که توسط سلول های عصبی ترشح شد ه و می توانند بطور مهیجی اندازه و پیچیدگی دندریت ها ی سلول عصبی را افزایش دهد . نوروتروفین ها همچنین باعث می شوند سلول های پشتیبان قوی تر و نسبت به اثرات سالخوردگی پایدارتر شوند .نوروبیک نسبت ه انواع دیگر ورزش های مغز همچون معماهای منطقی حافظه و جلسات تمرین فردی که شبیه ازمون ها می باشد بسیار متفاوت است در عوض تمرینات نوروبیک از پنج حس به روشی نوین در جهت افزایش تمایل طبیعی مغز برای شکل دهی ارتباطات بین انواع مختلف اطلاعات استفاده می کنند . این ارتباطات برای مثال بکار بردن نامی برای یک چهره یا یک رایحه و یا یک غذا . بلوک های ساختمانی حافظه و اساس چگونگی یادگیری ماست . خلق ارادی الگوهای ارتباطی جدید مغز برنامه نوروبیک است . بطور خلاصه شما با نوروبیک می توانید بدون دارو یا رژیم مغز خودتان را رشد دهید واژه ی نوروبیک اقتباسی اگاهانه از ایروبیک است .ورزش های جسمانی ایده الی که بر استفاده از گروه های عضلانی مختلف برای افزایش هماهنگی و انعطاف پذیری تاکید دارد . نروبیک نیز با فعال سازی بسیاری از نواحی مغزی روشی نوین برای افزایش چآبکی ذهن است . همچنین شنا که بدن را بطور کلی تندرست و برای انجام هر ورزشی توانا می کند . به همین نحو نوربیک مغز را بطور کلی بسیار چآبک و انعطاف پذیر می سازد . بنآبر این می تواند هر گونه چالش ذهنی را به عهده بگیرد خواه حافظه باشد یا اجرای تکالیف یا خلاقیت این نتایج به واسطه ان است که نوروبیک مبتنی بر تسهیل شیوه کارکرد مغز است نه بر اساس کار کشیدن بیشتر از مغز .
اساس علمی نوروبیک
نوروبیک بر یافته های متعددی استوار است یافته های مهم و جدیدی در مورد نحوه سازماندهی مغز . چگونگی اکتسآب و آبقا حافظه و اینکه چگونه برخی از فعالیت های مغزی خاص باعث تولید مواد غذایی طبیعی مغز می شود . این یافته ها شامل موارد زیر است :
1- قشر مغز که جایگاه کنش های عالیه ی مغز است شامل تعدادزیادی از نواحی مختلف است که هر کدام برای دریافت تفسیر و ذخیره اطلاعات حاصله از حواس اختصاص یافته است . انچه ما با حواسمان تجربه می کنیم به یک جای واحد از مغز منتهی نمی شود بلکه در نواحی متعدی پردازش می شود .
2- نواحی مختلف قشر مغز بوسیله صدها مسیر عصبی متفاوت به هم مرتبط هستند به همین دلیل است که می تواند خاطرات را در ترکیبات تقریبا نامحدودی ذخیره کند . به دلیل پیچیدگی این سیتم و کثرت این ترکیبات ممکن مسیرهای مغزی ما تنها کسر کوچکی از این ترکیبات ممکن را بکار می گیریم .
3- مغز به ملکول های خاصی تحت عنوان فاکتورهای رشد تجهیز شده است که توسط سلول های عصبی ترشح می شود . فاکتورهای رشد باعث ارتقا سلامتی سلول های عصبی سلول های مجاورشان و سیناپس های بین انها می شود .
4- میزان فاکتورهای رشد تولید شده بوسیله سلول های عصبی و چگونگی پاسخ دهی سلول عصبیه نوروتروفین های ساخته شده توسط دیگر سلول های عصبی به نحوه ی فعالیت انها وآبسته است . به عبارت دیگر هر چه سلولهای عصبی بیشتر فعالیت کنند فاکتورهای رشد بیشتری تولید می شود و پاسخ دهی انها بهتر است .
5- برخی از تحریکات حسی باعث تولید مقادیر بیشتری از فاکتورهای رشد می شوند تجارب غیر معمولی که باعث شکل گیری الگوی فعالیتی جدیدی در مدارهای سلول عصبی شود قادر به تولید مقادیر بیشتری از فاکتورهای رشد می باشند .
هیچ چیز سحر امیزی در نوروبیک وجود ندارد . انچه سحر امیز است توانمندی فوق العاده مغز در استفاده از برخی فعالیت های ذهنی جهت بهبود کارایی خود می باشد شما برای انجام تمرینات نوروبیک نیازمند هیچ زمان و مکان خاصی نمی باشید .
با تشکر از استاد هاشم فرهنگدوست
LANGUAGE MASTER زبان آموز دیجیتال
زبان آموز دیجیتال تک کاناله
دستگاهی است در جهت ضبط ، پخش و مقایسه شنیداری آواها کلمات و جملات در مراحل مختلف درمان با قآبلیت ضبط و پخش بیش از یک میلیون بار
ویژه درمان انواع اختلالات گفتاری بزرگسالان و کودکان ، سکته مغزی – فلج مغزی – ناشنوایی – کم شنوایی ،کم توانی ذهنی و درمان اختلالات یادگیری و اوتیسم (autism spectrum disorder)
D.S.A
Device speech aid
لکنت شکن همراه …ویژه رفع لکنت (stuttering) و حرکات ثانویه صورت و فکها و زبان و ایجاد هماهنگی در تنفس و گفتار
بدون نیاز به تنظیم متوالی …پرتآبل.. مطمئن.. قآبل شارژ …D.S.A
دستگاه دی اس ای همراه ، با افزایش گردش خون در لب تمپورال و اکسی پیتال مغز توسط بیوفیدبک شنیداری و ریتم دهنده گفتار ، منجر به هماهنگی میا ن نقاط مختلف مغز و در مان لکنت (stuttering) در کودکان و بزرگسالان می گردد
به منظور درمان لکنت (stuttering) در برخورد با افراد و محیطهای نا آشنا به صورت پرتآبل عرضه گشته است و همراهی مطمئن در تمامی مراحل درمان افراد لکنتی به ویژه در موقعیتهای استرس زا می باشد . این دستگاه در طول شبانه روز در مواقع بروز لکنت بصورت خود به خود تنظیم گشته و با تغییر فیدبک شنیداری لکنت را بر طرف می کند .
Rhythmic Speech
دستگاهی است قابل حمل باوزنی کم که درقالب شکل ظاهری موبایل ساخته شده است که جهت ریتم دهی گفتار و حرکت در درمان افراد مبتلا به لکنت (stuttering) و ضایعات نرولوژیک و تروماهای ناشی از ضربه مغزی و پارکینسون بکار می رود
D.S.A
Device speech aid
دستگاه دی اس ای کلینیکی با پنج واحد کنترل برای تنظیم حساسیت ورودی – حجم فرکانس و بلندی تولیدی – تنظیمات زیر و بمی و واحد کنترل کننده حجم صدای خروجی و تنظیم تغییرات خروجی تاخیری با ایجاد افزایش گردش خون در لب تمپورال و اکسی پیتال مغز که منجر به در مان کامل لکنت (stuttering) کودکان و بزرگسالان می گردد همراه با ریتم دهنده گفتار ، به منظور درمان لکنت به صورت کلینیکی عرضه گشته است
vibra total
ویبراتور oral با هدف تحریک منطقه دهان وحلق دهانی در بیماران دیسفاژی و بازآموزی عصبی عضلانی عضلات دچار پارزی و یا پلژی و کلیه بیماران اختلالات تولیدی به منظور تحریک و آموزش جایگاه تولید.
مجموعه همخوان های فارسی مصور و سخنگو با قابلیت نمایش خودکار
مجموعه همخوانها ی اختصاصی گفتار توان گستر
اختلالات تولیدی از رایجترین اختلالات گفتاری ، خصوصا در سنین قبل از دبستان می باشد . آسیب شناسان گفتار و زبان در روند درمان این اختلال ، نیاز به فهرستی از کلمات به منظور آموزش و تمرین همخوانهای مختلف دارند . ولی ازآنجا که کودکان در این محدوده سنی قادر به خواندن نیستند و از طرفی هنوز به مراحل رشد انتزاعی نرسیده اند ، تکرار و تمرین به صورت شفاهی باعث خستگی و کم شدن توجه آنها می گردد . لذا ، نرم افزار مصور همخوان ها ، با هدف افزایش دقت و جلب همکاری کودکان در محیط های درمانی و همچنین پیگیری درمان توسط والدین در منزل طراحی و تدوین شده است. این مجموعه شامل 22 همخوان فارسی و ترکیبات طبقه بندی شده آن ها با شش واکه می باشد . شیوه تنظیم و طبقه بندی کلمات بر مبنای جایگاه ظهور آوای هدف ( اول ، وسط ،آخر ) ، تعداد هجا ، ساختمان هجا ، مرز نشینی با واجهای دیگر، و برخی موارد هم ارائه خوشه های دو همخوانی یا واژه هایی با بیش از یک آوای هدف بوده است
ویژه درمان انواع اختلالات گفتاری بزرگسالان و کودکان ، سکته مغزی – فلج مغزی – ناشنوایی – کم شنوایی ،کم توانی ذهنی و درمان اختلالات یادگیری و اوتیسم (autism spectrum disorder)
آشنایی با رشته کار درمانی
کاردرمانی علم و هنر مشارکت بیمار در انجام فعالیتهای هدفمند به منظوراصلاح و تقویت و افزایش عملکرد و تسهیل در یاد گیری مهارتهای ضروری جهت انطباق با محیط می باشد
بعبارتی دیگر کار درمانی قآبلیت انجام اعمال و نقشهایی است که لازمه یک زندگی مفید و تسلط فرد بر خود و محیط همراه با احساس رضایتمندی از خود و دیگران در طول عمر می باشد
پیشگامان حرفه کار درمانی معتقد بوده اند که می توان با استفاده همزمان از عضلات و ذهن در ورزش وتمرین و بازی و کار را به عنوان روشهای درمانی مورد استفاده قرار داد
جنگ جهانی اول موجب شناخت توانبخشی و از آن جمله کار درمانی شد اما گسترش و پیشرفت روشهای این علم در طول جنگ جهانی دوم صورت گرفت به طوری که پس از جنگ جهانی دوم 1000 کاردرمانگر در بخشهای مختلف ارتوپدی و نورولژی و روانپزشکی در جهان مشغول به کار شدند
این رشته در سال 1350 در بیمارستان توانبخشی شفا یحیاییان تهران تاسیس گردید
فارغ التحصیلان این رشته پس از گذراندن یک دوره چهار ساله کارشناسی در مراکز توانبخشی و بیمارستانهای مربوطه مشغول به کار شده و به آموزش و درمان و مشاوره و بازدید منزل بیماران در زمینه های جسمانی – روانی و کودکان می پردازند
کار درمانی در بیماران جسمی
بیماران و معلولینی که در این زمینه مورد بحث قرار می گیرند افرادی هستند که به علل مادرزادی ویا در اثر صدمات و بیماریهای مغز و اعصاب و روماتولوژی و دچار کاهش دایمی یا موقتی تواناییهای جسمی شده اند و قادر به ادامه زندگی بطور مستقل نمی باشند
اهداف کاردرمانی در این بیماران
جلوگیری از پیشر فت بیماری و معلولیت و باز گرداندن تواناییهای از دست رفته تا حد امکان جهت بازگشت بیمار به زندگی قبلی است
روشهای مورد استفاده در کار درمانی
وجه افتراق و امتیاز کار درمانی تاکیید آن بر استفاده گسترده از فعالیت هد فمند است فعالیت هد فمند به فعالیتهایی گفته میشود که فرد بطور فعا ل در آن شرکت دارد و موجب هماهنگی سیستم های جسمی و ذهنی و عاطفی و شناختی میشود و در طی انجام آن توجه فرد معطوف به انجام فعالیت است تا روند مورد نیاز برای نیل به هدف فعالیتهایی که برای درمان انتخآب میشوند باید دارای خصوصیات زیر باشند
1 دارای هدف مشخص باشند
2 منجر به افزایش مهارتهای فردی و بالا بردن عملکردهای بیمار شوند
3 با سن و جنس و علاقه بیمار مطآبقت داشته باشند
4 بر اساس آگاهی و حرفه بیمار انجام شوند
5 باید به گونه ای طرح شده باشند که باعث ایجاد حرکات و وضعیت های نادرست و نامطمئن نشوند
6 بیمار را د ر زمینه های مختلف جسمی و ذهنی در بر گیرند
تمرینات درمانی عبارتند از کاربرد اختصاصی حرکات یا انقبا ض عضلات بدن جهت افزایش حداکثر عملکرد عضلانی و اسکلتی
اهداف درمان
1 افزایش آگاهی از الگوهای حرکات طبیعی و پیشرفت پاسخهای ارادی و غیر ارادی
2 افزایش قدرت و تحمل الگوهای حرکتی طبیعی
3 افزایش هماهنگی
4 افزایش قدرت عضله یا گروه عضلانی
5 کاهش یا رفع محدودیت دامنه حرکتی مفاصل
6 افزایش تحمل کاری و تحمل بدنی
7 جلوگیری از پیشرفت یا رفع کوتاهی عضلات
یکی از وظایف کاردرمانگر تجویز و طرح ریزی انواع اسپیلنتها میباشد
اسپیلنت وسیله ای است که برای حمایت یا افزایش عملکردی عضوی از بدن به کار می رود
اهداف
1 جلوگیری از تغییر شکل
2 کمک و حمایت و تقویت عضلات ضعیف
3 حمایت از عضو دردناک
4 قرار دادن دست در وضعیت صحیح پس از جراحی و پیوند پوست و
پس از انجام روشهای درمانی فوق کاردرمانگر از طریق زیر نیز می تواند در مستقل نمودن بیمار در امور روزمره زندگی استفاده نماید
1 تجویز وسایل کمکی نظیر صندلی چرخ دار و وسایل کمکی غذا خوردن
2 باز دید منزل و محل کار و محل تحصیل بیمار جهت رفع موانع معماری و تطبیقهای لازم
3 مشاوره
4 ارزیآبی پیش حرفه ای
کاردرمانی در بیماران روانی
کار درمانگر به عنوان یکی از اعضای تیم درمان در هماهنگی کامل با سایر اعضا نقشهای گوناگونی ایفا می کند
1 کمک به تشخیص بیماری و تشخیص نهایی و ترخیص از بیمارستان
2 برقراری ارتباط اصولی با بیمار
3 بهبود و استقلال بخشیدن به سلامت روانی و جسمانی بیمار
4 کاهش علائم و نگرشهای نادرست بیمار و عوارض دارویی
5 تسهیل و سرعت بخشیدن به بهبودی بیمار و ترخیص او
6 حمایت بیمار از نظر جسمی و روانی و
7 پیشگیری از عود مجدد بیماری و ارائه آگاهی صحیح و آموزش جهت برقراری سلامت روانی
8 مشاوره با خانواده
کار درمانگر در درمان اختلالات روانی – اجتماعی از تئوریهای متعدد برخواسته از علوم روانشناختی و جامعه شناختی و زیست شناختی
بهره می جوید و بنا به نگرش انتخآبی و شیوه درمان و نحوه به کار گیری و نوع فعالیت و برخورد و ارتباط درمانی با بیمار را به مرحله عمل در می آورد
از جمله تئوریهای مورد استفاده در کار درمانی عبارتند از
1 psychoanalytic
2 behvioral
3 humanistic
4 developmental
5 neuro-behavioral
انواع فعالیتهای مورد استفاده در کار درمانی به طور انفرادی یا گروهی
1 فعالیتهای اجتماعی
2 فعالیتهای حرفه ای
3 فعالیتهای تفریحی
کار درمانی برای کم توانی ذهنی
کار درمانی با کمک از ارزیآبی و آموزش و تسهیل رشد کودکان عقب مانده ذهنی را جهت تسلط بر خود و محیط در محدوده تواناییهای تطآبقیشان یاری می نماید
عمده ترین اهداف کار درمانی برای عقب ماندگان ذهنی عبارت است از
1 تسهیل رشد در محدوده ای که توقف عاطفی یا ذهنی صورت گرفته است
2 کاهش اثرات ناتوانی های ذهنی
3 رشد و گسترش طرز تلقی و مهارتهای پایه جهت کار کرد مستقل که از طریق فعالیتهای آموزشی حرکات درشت و حرکات ظریف و اراکات حرکتی و یکپارچگی حسی صورت می گیرد
4 فعالیتهای خود نگهداری که شامل خود مراقبتی و فعالیتهای داخل منزل و خارج منزل و فعالیتهای عمومی می باشد
5 فعالیتهای حرفه ای که شامل ارزشیآبی پیش حرفه ای و آموزش حرفه ای است
6 فعالیتهای تطآبقی از طریق استفاده از وسایل کمکی موقتی و دائمی
7 روان درمانی شامل بازی درمانی و رفتار درمانی و موسیقی درمانی
8 مشاوره خانوادگی به دو صورت انفرادی و گروهی
کار درمانی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی
کودکان مبتلا به فلج مغزی کودکانی هستند که اختلالات حرکتی بارزترین علامت آنهاست کار درمانگر پس از ارزیآبی بر اساس نوع بیماری
و شدت ضایعه برنامه درمانی را طراحی و اجرا می کند
ارزیابی
با ارزیآبی کاردرمانگر قادر به تشخیص و طبقه بندی انواع فلج مغزی فیزیولوژیک شامل اسپاستیک – فلسید – آتتوئید – آتاکسیک – ریجیدیتی و مختلط
توپو گرافیک شامل کوادروپلژیک – دایپلژیک – پاراپلژیک – همی پلژیک – تری پلژیک – مونو پلژیک خواهد بود
این ارزیابی شامل موارد زیر می باشد
1 ارزیآبی تونوسیته عضلات
2 ارزیآبی رشد رفلکسها
3 ارزیآبی وضعیت و حرکت
4 ارزیآبی فعالیتهای روزمره زندگی
اهداف
1 ایجاد تونسیته عضلانی طبیعی
2 تقویت حرکات ارادی فعال مفاصل
3 تحریک و تقویت واکنشهای تعادلی و چرخشی و بهبود و تسریع مراحل رشد حرکتی کودک
4 رفع کوتاهی عضلانی و جلوگیری از انقباض عضلانی و بد شکلی مفاصل
5 تحریک و تقویت حسها یعنی باز آموزی حسی در مواردی که اختلال حس وجود داشته باشد
کاردرمانی یا Occupational Therapy به معنی استفاده از فعالیت های هدفمند بمنظور درمان می باشد.پیشکوستان کاردرمانی معتقد بودند که فعالیت و کار سلامت جسم و روان آدمی را تحت تأثیر می دهد از اینرو آنان پیشنهاد کردند که با استفاده از فعالیتهای هدفمند خاص می توان به مددجویان دچار مشکلات جسمی، ذهنی و روانی کمک کرد که از این طریق به حداکثر توانمندیهای عملکردی و استقلال فردی خویش بخصوص در فعالیتهای روزمره زندگی خویش دست یآبند.
کاردرمانگران به منظور بهبود مهارتهای حرکتی، فعالیتهای روزمره زندگی (شامل خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، بهداشت، توالت کردن و فعالیتهای بازی کردن) مهارتهای دهانی، حرکتی و همچنین استفاده مددجویان از وسایل کمکی و تطبیقی از مجموعه ای از روشهای ارزیآبی، درمان و مداخله استفاده می نمایند.
آنان با استفاده از آزمون های استاندارد، مصاحبه با والدین مددجویان ، مشاهده مددجو در محیط های متفاوت و مشورت با افراد تأثیرگذار در زندگی مددجو اقدام به جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص او می نمایند و سپس براساس نتایج بدست آمده از این ارزیآبیها برنامه درمانی خود را مشتمل بر دو بخش اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. کاردرمانگران تلاش می کنند ضمن یک نگاه واقعی به توانمندیها و ناتوانائیهای مددجو با بهره گیری از سیر تکاملی مددجو، عادات و علایق او را متناسب با سطح فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فردی زندگی او در طراحی فعالیتهای درمانی خویش مشارکت دهند.
کاردرمانگران ضمن مشارکت فعال مددجو و خانواده وی در امر درمان تلاش می کنند پیچیده ترین رویکردهای درمانی را در غالب یک فعالیت هدفمند ساده به محیط زندگی روزمره مددجو انتقال دهند و از این طریق نوانائیها و ناتوانائیهای وی را به ترتیب افزایش و کاهش دهند و ایشان را به نهایت استقلال فردی و اجتماعی سوق دهند.
متخصص کاردرمانی با بهره گیری از رویکردهای مختلف درمانی در حیطه گسترده ای از ضایعات جسمی، ذهنی و روانی و در گروههای سنی مختلف و متفاوتی ارائه خدمت می نمایند. اما بطور کلی می توان این حیطه ها را به شرح ذیل خلاصه نمود:
– ضایعات نورولوژیک
– ضایعات عضلانی – اسکلتی
– مشکلات یکپارچگی حسی
– نواقص رشد و تکامل
– مشكلا ت ارتوپدیک
کار درمانی تهران ، کار درمانی اصفهان ، کار درمانی اهواز ، کار درمانی تبریز ، کار درمانی شیراز ، گفتاردرمانی کرج ، کار درمانی مشهد ، کار درمانی کرمانشاه ، کار درمانی اراک ، کار درمانی اردبیل ، کار درمانی ارومیه ، کار درمانی ایلام ، کار درمانی بجنورد ، کار درمانی بندر عباس ، کار درمانی بوشهر ، کار درمانی بیرجند ، کار درمانی خرم آباد ، کار درمانی خمینیشهر ، کار درمانی زاهدان ، کار درمانی زنجان ، کار درمانی ساری ، کار درمانی سمنان ، کار درمانی سنندج ، کار درمانی شهرکرد ، کار درمانی قزوین ، کار درمانی قم ، کار درمانی کاشان ، کار درمانی کرمان ، کار درمانی گرگان ، کار درمانی نیشابور ، کار درمانی همدان ، کار درمانی یاسوج ، کار درمانی یزد ،
گفتار درمانی تهران ، گفتار درمانی اصفهان ، گفتار درمانی اهواز ، گفتار درمانی تبریز ، گفتار درمانی شیراز ، گفتاردرمانی کرج ، گفتار درمانی مشهد ، گفتار درمانی کرمانشاه ، گفتار درمانی اراک ، گفتار درمانی اردبیل ، گفتار درمانی ارومیه ، گفتار درمانی ایلام ، گفتار درمانی بجنورد ، گفتار درمانی بندر عباس ، گفتار درمانی بوشهر ، گفتار درمانی بیرجند ، گفتار درمانی خرم آباد ، گفتار درمانی خمینیشهر ، گفتار درمانی زاهدان ، گفتار درمانی زنجان ، گفتار درمانی ساری ، گفتار درمانی سمنان ، گفتار درمانی سنندج ، گفتار درمانی شهرکرد ، گفتار درمانی قزوین ، گفتار درمانی قم ، گفتار درمانی کاشان ، گفتار درمانی کرمان ، گفتار درمانی گرگان ، گفتار درمانی نیشابور ، گفتار درمانی همدان ، گفتار درمانی یاسوج ، گفتار درمانی یزد ،