بررسی همبستگی میان شاخص درد اسکلتی عضلانی و خستگی صوتی در بیماران مبتلا به بدآوایی ناشی از تنش عضلانی|گفتار توان گستر البرز

بررسی همبستگی میان شاخص درد اسکلتی عضلانی و خستگی صوتی در بیماران مبتلا به بدآوایی ناشی از تنش عضلانی|گفتار توان گستر البرز

 

 

مقدمه و اهمیت موضوع:احساس درد و خستگی صوتی درافراد مبتلا به بدآوایی ناشی از تنش عضلانی 1 ( (MTD بوسیله اسپاسم عضلات

شانه،کوتاه شدن استرونوکلیدوماستوئید 2 ، بستهشدن فضای کریکوتایروئید 34 ،انقباض بیش از حد عضلات خارجی حنجره و تنگ شدن قسمتهای

فوقانی حنجره ایجاد میشود کیفیت زندگی این افراد تحت تاثیر درد در ناحیهگردن و اطراف حنجره، خستگی زودهنگام صدا و صداسازی با

تلاشوتقلا قرار میگیرد لذا ارزیابی دقیق از شدت درد و خستگی ناشی ازآن توسط فرد، راهکاری مفید برای پیشگیری وکاهش این علائم میباشد

از اینرو هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان شیوع درد و خستگی صوتی در افراد MTD با استفاده از پرسشنامههای اسکلتیعضلانی نوردیک 33 و

شاخص خستگی صدا 39 ( VFI (و بررسی همبستگی این دوشاخص میباشد

مواد و روشکار:در این پژوهش توصیفی تحلیلی 03 فرد) 31 مرد، 91 زن(دارای MTD 33139 ،که به ± )محدوده سنی 32 تا 01 سال(با میانگین سنی 1113

کلینیکهای گفتاردرمانی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند هرآزمودنی فرمهای NMSQ که شامل دو خرده مقیاس

فرکانس) 30 سوال( و شدت درد ) 30 سوال( و هچنین VFI که شامل سه خرده مقیاس خستگی صدا) 3 تا 33 (،ناراحتی فیزیکی) 39 تا 36 ( و بهبودی

علائم پس از استراحت) 39 تا 32 ( میباشد را تکمیل نمود جهت آنالیز از آزمون آماری همبستگیپیرسون استفاده شد

32169 و میانگین فاکتورهای شاخص ± 39161 و 36139 ± نتایج:میانگین فرکانس و شدت در شاخص درد اسکلتیعضلانی به ترتیب 1121 VFI شامل

34112 بدست آمد نتایج پژوهش حاضر ±31310 ،2190±3193 ،33110± خستگی صوتی، ناراحتی فیزیکی و بهبود علائم با استراحت به ترتب 6143

نشان داد که میان فاکتور ناراحتیفیزیکی با فرکانس) p=، 41491 r=4199 (و شدتدرد اسکلتیعضلانی) p=، 4133 r=4161 (و همچنین بهبودی علائم

پسازاستراحت با فرکانس) p=، 41433 r=4190 (و شدت درد) p=، 41431 r=4193 (همبستگی معنادار مثبت وجود داشت درحالیکه بین فاکتور

خستگی صدا با فرکانس) p=، 4149 r=4199 ( و شدت درد) p=، 4130 r=4199 (همبستگی معناداری وجود نداشت

بحث و نتیجه گیری:نتایج این پژوهش نشان داد که میان خرده مقیاسهای فرکانس و شدت شاخص درد اسکلتیعضلانی با ناراحتی فیزیکی و

بهبودی علائم پسازاستراحت همبستگی مثبت معنادار وجود دارد به طوریکه در افراد MTD با افزایش فرکانس و شدت درد، نمره ناراحتی

فیزیکی و بهبودی علائم نیز بیشتر میشودبه نظر میرسد که تغییرات شاخص درد اسلکتیعضلانی میتواند بیانگر تشدید یا بهبود فاکتورهای ناراحتی

فیزیکی و بهبودی پس از علائم در شاخص VFI باشد

 

ادامه مطلب  طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی -گفتاری# در کودکان البرز : سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد: بروز اختلال گفتاری# همانند تب یک علامت است و حتی در گذشته ای نه چندان دور تاخیر در گفتار یکی از علایم اصلی تشخیص اوتیسم در کودکان به شمار می رفت. گفتار دریچه ورود به ذهن است و اگر کودکی به موقع توان حرف زدن را مانند سایر همسالان نداشته باشد باید به نقایص شنیداری ،کم توانی ذهنی و اختلالات عملکردی مغز مشکوک شد.هرچند که ساختار آن توسط متخصصین مغزواعصاب کودک سالم تشخیص داده شود. زیرا اکثردستگاه های تشخیصی در پزشکی هنوز از ثبت و ضبط ارتباطات ظریف بین نرونی عاجز هستند و فقط نقص های کلی را بررسی می کنند . مهمترین مورد در توانبخشی ،ارجاع درست و بهنگام است . بطور مثال اگر من آسیب شناس به مشکل شنوایی و یا بینایی و نقایص ذهنی ساختاری مراجع شک کردم، باید تشخیص این امر را به متخصص مربوطه واگذار کنم ، نه اینکه بر اساس حدس و گمان انگیزه مراجع برای پیگیری و درمان سایر مشکلات را بادادن تصدیق های واهی از بین ببرم . اگر سیستم مراجعه به موقع والدین بر اساس آگاهی و دانش نهادینه شود و این امرتوسط اصحاب رسانه فرهنگ سازی شود ، دیگر شاهد اعتقاد به برخی باورهای غلط که سبب فرصت سوزی در درمان می گردد نخواهیم بود . نظیراعتقاد به اینکه اختلال تلفظی با مدرسه رفتن بهبود پیدا می کند و یا اینکه تخم کبوترزبان کودک را باز می کند و دارو درمانی سبب بهبود لکنت زبان می گردد . هیچ اختلال گفتاری# با رفتن به مدرسه و مهد کودک بهتر نمی شود ، بلکه غالبا با سایر اختلالات نظیر اختلال خواندن،نوشتن و یادگیری همراه می گردد. من از سال 1380الی 1390 در آموزش و پرورش ناحیه یک البرز مشغول غربالگری و درمان اختلالات و معلولیت های گفتاری# در دانش آموزان استثنایی بودم و موارد بسیار زیادی به چشم می خورد که کودک با ضریب هوشی بهنجار، به دلیل عدم دریافت توانبخشی موثر و بهنگام زمان طلایی درمان را از دست داده است . بهترین زمان برای درمان لکنت زبان و اختلالات تلفظ، سنین پیش از دبستان است . در مورد شکاف کام،کم شنوایی و ناشنوایی از بدو تولد بصورت مشاوره و از 6 ماهگی به صورت مداخله ما درمان توانبخشی داریم . در اختلال بلع از بدو تولد می توان مشاوره و مداخله داشت و همین گونه در کودکان سندرم داون و دچار فلج مغزی نیز بهتر اینست که از بدو تولد مشاوره را داشته باشیم . اختلالات نافذ رشد نیز توسط درمانگر مجرب از یک سالگی قابل تشخیص است و هر چه مداخلات درمانی زود تر انجام شود ، کودک دچار اوتیسم رفتار های کلیشه ای تکراری ،بال بال زدن ، دور خود چرخیدن ، از گوشه چشم نگاه کردن و..... را کمتر داشته و زودتر به تعامل اجتماعی وگفتاردست پیدا خواهد کرد . در افراد دچار سکته، زمان طلایی مراجعه به گفتاردرمانی و توانبخشی از زمان بروز تا حدود شش ماه پس از سکته مغزی است . با تشکر از توضیحات مبسوط شما ،مخاطبین به چه صورت میتوانند با مجموعه تحت مدیریت شما تماس بگیرند یا مراجعه کنند؟ ما در روزهای زوج بین ساعات 19 الی 20 در مرکز گفتار توان گستر به آدرس : کرج – رجایی شهر- بلوار انقلاب – بین 13 و 14 نبش میدان اتحاد – ساختمان آراد طبقه دوم ، ارزیابی و مشاوره رایگان اختلالات گفتاری# و توانبخشی داریم ، علاوه بر اینکه با تلفنهای 09121623463 و 02634405830 در خدمت همشهریان گرامی هستیم . همچنین می توانند به سایتهای: www.siavashataee.com،www.loknatclinic.ir ،www.kardarmanikaraj.ir مراجعه داشته باشند .

behtarinalborz.ir
goftardarmanionline.ir
googleimage.ir
hamejaa.ir
medu-karaj.ir
siavashataee.ir
slpnews.ir
autismonline.ir
avalinkaraj.ir
behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
behtarinkaraj.ir
goftardarmanikaraj.ir
goftareravan.ir
google-map.ir
googlegame.ir
googlemovies.ir
karaj-medu.ir
kardarmanialborz.ir
kardarmanikaraj.ir
loknatclinic.ir
loknatshekan.ir
neurofeedbackalborz.ir
otalborz.ir
otkaraj.ir
pff-rhs.ir
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
siavash-ataee.ir
slpkaraj.ir
slponline.ir
speech-therapy.ir
tjhvnvlhkd.ir

Related posts